E-mail: admin@tro.dk
Dato for offentliggørelse
26 Jul 2014 19:17
Emner
Jøderne
Forfatter
Asher Intrater

Efter Adam og Evas syndefald lovede Gud, at kvindens afkom skulle fødes for at knuse slangens hoved (1. Mosebog 3:15). Dermed var der indledt en krig mellem Gud og Satan. Kvindens afkom skulle fødes gennem det jødiske folk. Derfor har dæmoniske kræfter til stadighed forsøgt at dræbe jøderne for dermed at dræbe afkommet - Messias.

 

Gennem Torah'en ser vi, at Israels folk blev angrebet gentagne gange, inden de nåede Det Lovede Land:

-   I Egypten prøvede Pharao at dræbe alle drengebørn (2. Mosebog         kap. 2)
-   Så var det amalekitterne, som angreb dem (2. Mosebog kap. 17)
-   Derefter var det edomitterne (4. Mosebog 20:14)
-   Så fulgte kana'anærene (4. Mosebog 21:1)
-   Derefter angreb Sihon og amoritterne (4. Mosebog 21:21)
-   Så var det Og fra Bashan (4. Mosebog 21:33)
-   Og derefter Balak og Moabitterne (4. Mosebog kap. 22).

Angrebene på det jødiske folk fortsatte gennem hele oldtiden (Esters Bog 3:6), på Herodes' tid i evangelierne (Matthæus 2:16) og derefter af romerne. Anti-semitismen spredtes til Kirken, til Europa, til nazisterne og til islamisk Jihad i dag. Anti-semitisme er forvirrende for jøderne.Hvorfor synes det som om, alle hader os?

Det forekommer mig, at roden til anti-semitismen er Yeshua. Hvorfor? Som en israelsk forfatter sagde: "Det er ikke, fordi Yeshua blev korsfæstet blandt os, men fordi Han blev født blandt os." Det er ikke fordi Den Nye Pagt er anti-semitisk, men det stik modsatte.

Gud gav sig til kende for mennesket i skikkelse af en mand - og denne mand var jødisk. Hedningerne bør tilbede Ham som Kristus og tage imod Hans autoritet som konge. Ikke blot det - denne jødiske Messias udpegede 12 andre jødiske mænd til at regere verden sammen med sig (Matthæus 19:28). Dette gjorde de hedenske nationer jaloux og fornærmede.

Nogle af vores kristne arabiske venner siger, at de har problemer med at dele evangeliet, fordi det i naboers og venner øren lyder som om det er et budskab om jødisk-zionistisk overlegenhed.

En dag vil Yeshua vende tilbage til Jerusalem. På det tidspunkt vil Satan blive indespærret i tusind år. Yeshuas tilbagekomst er forbundet med Guds pagter og profetier med det jødiske folk (Matthæus 23:39; Zakarias kap. 14). Satan kan ikke angribe Yeshua direkte, og derfor prøver han at udrydde det jødiske folk for at forhindre Yeshuas tilbagekomst.

Nogle ultra-ortodokse jøder angriber messianske jøder. Der er lighed mellem den anti-messianske ånd og den anti-semitiske ånd. Ultimativ sigter begge mod af forhindre Yeshua i at vende tilbage for at regere. Anti-semitismen forsøger at dræbe det messianske frø udefra; de anti-messianske angreb søger at dræbe det messianske frø indefra.

De anti-messianske missionærer siger til vort folk, at de ikke bør tro på Yeshua, fordi det har bragt anti-semitisme og katastrofer. Der er her et stort paradoks: Anti-semitismen er en reaktion mod Den Nye Pagt - ikke fordi den er anti-jødisk, men fordi den er for pro-jødisk!!

"dagens by 25-maj-25", en ny by at bede for hver dag. I dag har vi valgt:
Kolding

Koldings våben.pngKolding er en fjordby og købstad i Sydjylland og er med sine 58.021 indbyggere Danmarks 7. største by. Kolding er i dag hovedby i Kolding Kommune og hører under Region Syddanmark.

Byen er sandsynligvis opstået i sidste halvdel af 1100-tallet. I middelalderen blev byen ramt af flere krige og pest, hvilket bevirkede en tilbagegang i indbyggertal og handel, men siden slutningen af 1800-tallet har byen gennemgående haft fremgang og er i dag en driftig handels- og erhvervsby i Trekantområdet.

Pga. byens centrale placering i Danmark har handel og eksport gennem tiderne været betydende for byens udvikling og Kolding Å var i mange år toldgrænsen mellem Kongeriget og hertugdømmerne sydpå. Denne handel er først foregået via landevej og skib, og senere også via jernbanen.

Nord for Kolding Å ligger Slotsbanken med byens vartegn, kongeslottet Koldinghus, der blev bygget som kongerigets beskyttelse af den sydlige grænse. De kongeliges ophold på slottet, har været betydende for byen, da det kastede glans over byen og gav arbejde til indbyggerne. De mest betydende kongelige var nok Christian 3. og hans hustru Dronning Dorothea i 1500-talletChristian 4. i starten af 1600-tallet og Frederik 4. i starten af 1700-tallet.

Kolding ses første gang på skrift første gang i Kong Valdemars Jordebog fra 1231 og her benyttes navnet Kaldyng. Et segl på et brev fra bystyret i slutningen af 1200-tallet, har indskriften "SIGILLUM SANCTI KANVTI DE KALDING" og et andet segl fra 1421; "S'CIWITATIS IN KAALDYNG", men i begyndelsen af 1300-tallet vinder stavemåden Kolding/Colding dog frem og Kolding bliver senere den mest brugte.

Der har været fremført forskellige forklaringer på ordets betydning og stednavneforskerne mener i dag, at Kolding betyder “den kolde å".Navnet Kolding er afledt afadjektivet kald, kold, tilføjet endelsen ung med betydningen ‘det kolde vand eller den kolde å', som må hentyde til åen eller fjorden.

Hvis du har hjerte for at bede sammen med os for denne by, står vi flere sammen!
“Martha, Martha! Du gør dig bekymringer og er urolig for mange ting. Men ét er fornødent. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tages fra hende."
Jesus (Luk 10,41-42)