E-mail: admin@tro.dk

Fra  Ivarfjeld.wordpress.com/
Af Ivar Fjeld.

Folk, der prædiker Erstatningsteologi,  lærer, at Bibelens Gud har afsluttet sin særlige forbindelse med det Jødiske folk. Heller ikke den moderne stat, Israel, har nogen betydning i Hans plan for den endelige dom over Verden. Israel og det Jødiske folk vil heller ikke stå i centrum for Hans Søns andet komme.

De fortæller os, at vi ikke skal give Israel for meget opmærksomhed. Vores støtte til Israel er baseret på den samme kærlighed, som vi har til alle nationer. Vi skal dele vores tro på Jesus med det Jødiske folk, ligesom med alle andre mennesker på Jorden. Det jordiske Jerusalem er uden betydning for Gud, og kan derfor opdeles uden konsekvenser i forholdet til Gud. Vi bør hellere fokusere på det Himmelske Jerusalem, som stadig er usynligt, og endnu ikke er kommet ned til os fra Himlen.

Er denne undervisning Bibelsk, og udtrykker den vor Himmelske Faders vilje?

Nej, det er en frygtelig fejltagelse.

Bibelens Gud bekymrer sig meget om Israel. Han sagde, at Han ville samle det Jødiske folk fra alle de nationer, som Han havde spredt dem til, og bringe dem tilbage til det land, Han lovede deres forfædre som et evigt hjemland. (Ezekiel 36:24). Dette løfte blev opfyldt i 1948. Uanset, hvad vi måtte mene om det, har det ikke nogen indflydelse på Guds karakter. Ham kan vi have tillid til. (1 Mos 17:7-8). At staten Israel har overlevet 60 års konstant fjendtlighed er i sig selv et mirakel og vore dages bedste bevis på, at der er en levende Gud, som kæmper for Israel.

Den Zionistiske bevægelse er farverig. Kun få af dem forstår, at det er Gud, der har samlet dem, og vil blive ved med at samle dem hjem til Israel, for at forberede Verden for det mest fantastiske øjeblik nogensinde: Messias's genkomst! Først vil Han komme i Himlens skyer, og til sidst sætte sin fod i Jerusalem.

Hvordan kan vi vide, at Messias vil ende op i Jerusalem?

I ApG 1:11 fortæller to engle disciplene om Jesus, at deres Herre skal komme tilbage på samme måde, som han forlod dem. Han steg op til Himmelen fra Oliebjerget i Jerusalem.

Zak 14:4 forklarer denne genkomst i detaljer:

" På den dag skal han  stå  på Oliebjerget, som ligger øst for Jerusalem. Oliebjerget skal spaltes i to dele fra øst til vest, så der dannes en meget stor dal. Den ene halvdel af bjerget skal rykke mod nord, den anden mod syd, og I skal flygte ind i min bjergdal - dalen når indtil Asal - ja, flygte, som I flygtede for jordskælvet, dengang Uzzija var konge i Juda. Da kommer Herren min Gud og alle de hellige med ham."

Denne dal er der ikke - dette er ikke sket endnu. "Hans fødder"  skal foretage en  "touchdown" (landing). Paulus forklarer, at Han skal komme og dræbe den onde (eller lovløse), som sidder i Guds tempel og hævder at være Gud. I det nye Himmelske Jerusalem er der ikke behov for en "touchdown"  eller for at danne en ny dal, ej heller vil "den onde" have en plads i det Himmelske Jerusalem!!! Men vær sikker på: Også det nye Himmelske Jerusalem skal komme som lovet. Men først vil Jesus besøge det jordiske Jerusalem. Dette er byen, hvor Han døde for vore synder, og til den samme by vil Han vende tilbage for at dømme alle nationer.

I Lukas 13:35 forklarer Jesus, at det Jødiske folk skal blive  overrasket over, at Han, som er kommet, er deres frelser, deres Messias. De skal stå over for Ham i vantro, og prise Ham. I Lukas 14:4 forudsagde Jesus, at lige før Han vender tilbage, vil Jerusalem blive  omringet af hære.  Alle nationer vil samles mod Israel, men de vil blive dømt for at gå imod Guds Ord, der har lært os, at velsigne Israel og hjælpe dem. Profeten Joel advarer os imod at dele Zion - Israel - Guds land, og forsøge at sprede det Jødiske folk. (Joel 3:2). Det er præcist, hvad FN og alle nationer forsøger at tvinge Israel til at gøre i vores generation.

Israel er ikke uskyldig, men skal stå overfor dom for sine synder og ulydighed. Men du har ikke ret til at dømme og gå imod Israel. Nationen er ikke en trussel for nogen. Den længes efter fred, sikkerhed og tryghed. Hvis du har valgt Israel som din fjende, har du også valgt at kæmpe imod den eneste sande og levende Gud i Bibelen. Gør ikke det.

Giv dit liv til den Jødiske Messias. Og vælg at stå med Israel i alle deres problemer.

"dagens by 25-maj-25", en ny by at bede for hver dag. I dag har vi valgt:
Kolding

Koldings våben.pngKolding er en fjordby og købstad i Sydjylland og er med sine 58.021 indbyggere Danmarks 7. største by. Kolding er i dag hovedby i Kolding Kommune og hører under Region Syddanmark.

Byen er sandsynligvis opstået i sidste halvdel af 1100-tallet. I middelalderen blev byen ramt af flere krige og pest, hvilket bevirkede en tilbagegang i indbyggertal og handel, men siden slutningen af 1800-tallet har byen gennemgående haft fremgang og er i dag en driftig handels- og erhvervsby i Trekantområdet.

Pga. byens centrale placering i Danmark har handel og eksport gennem tiderne været betydende for byens udvikling og Kolding Å var i mange år toldgrænsen mellem Kongeriget og hertugdømmerne sydpå. Denne handel er først foregået via landevej og skib, og senere også via jernbanen.

Nord for Kolding Å ligger Slotsbanken med byens vartegn, kongeslottet Koldinghus, der blev bygget som kongerigets beskyttelse af den sydlige grænse. De kongeliges ophold på slottet, har været betydende for byen, da det kastede glans over byen og gav arbejde til indbyggerne. De mest betydende kongelige var nok Christian 3. og hans hustru Dronning Dorothea i 1500-talletChristian 4. i starten af 1600-tallet og Frederik 4. i starten af 1700-tallet.

Kolding ses første gang på skrift første gang i Kong Valdemars Jordebog fra 1231 og her benyttes navnet Kaldyng. Et segl på et brev fra bystyret i slutningen af 1200-tallet, har indskriften "SIGILLUM SANCTI KANVTI DE KALDING" og et andet segl fra 1421; "S'CIWITATIS IN KAALDYNG", men i begyndelsen af 1300-tallet vinder stavemåden Kolding/Colding dog frem og Kolding bliver senere den mest brugte.

Der har været fremført forskellige forklaringer på ordets betydning og stednavneforskerne mener i dag, at Kolding betyder “den kolde å".Navnet Kolding er afledt afadjektivet kald, kold, tilføjet endelsen ung med betydningen ‘det kolde vand eller den kolde å', som må hentyde til åen eller fjorden.

Hvis du har hjerte for at bede sammen med os for denne by, står vi flere sammen!
Bønnen er den vej, som fører os længst ind i Guds hjerte. En himmelsk vandring med den højeste nydelse af Gud, som et jordisk menneske kan klare.
frit efter William Law